سرخط خبرها

گزارشی از نشست خبری جشنواره تئاتر رضوی‌ | نمی‌خواهیم حرم امام رضا (ع) را به عنوان درمانگاه نشان بدهیم

  • کد خبر: ۲۱۰۲۶۸
  • ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۷
گزارشی از نشست خبری جشنواره تئاتر رضوی‌ | نمی‌خواهیم حرم امام رضا (ع) را به عنوان درمانگاه نشان بدهیم
صبح امروز نشست خبری جشنواره تئاتر رضوی برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز در نشستی خبری که صبح امروز، دوشنبه ۱۶ بهمن ماه در تهران برگزار شد، ضمن رونمایی از پوستر جشنواره بیست و یکم تئاتر رضوی، جزییات برگزاری این جشنواره با حضور دبیران بخش‌های گوناگون آن تشریح شد.

در آغاز این نشست که در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برپا شد، پوستر جشنواره رونمایی شد و در ادامه اتابک نادری، دبیر بخش صحنه‌ای جشنواره ملی تئاتر رضوی با ارائه توضیحاتی درباره برگزاری این دوره از جشنواره افزود: خواستیم در این دوره از جشنواره نگاه حرفه‌ای‌تری مبنی بر تولید آثار داشته باشیم و جشنواره را از حالت کلیشه‌ای بیرون بیاوریم. به همین دلیل، در این دوره، نظر متصدیان جشنواره بر این بود که این رویداد به صورت غیر متمرکز برگزار شود و آثار شرکت‌کننده در شهر خودشان تولید و اجرا شوند و گلچینی از آن‌ها در قالب جشنواره به صحنه برود.

او تاکید کرد: نگاهمان، دور کردن جشنواره از هیجانات دم دستی است و قرار نیست در این جشنواره، جایزه، هدف اصلی باشد.

نادری با اشاره به شیوه هزینه‌کرد در این جشنواره افزود: معمولا یکسری بودجه‌ها به اسم تئاتر است، ولی در جای دیگری هزینه می‌شود. مثل هزینه سفر هیات‌های انتخاب به شهر‌های گوناگون و ... به همین دلیل تصمیم گرفتیم این بودجه‌ها به جای اینکه صرف سفر اعضای هیات‌های انتخاب شود، به دست هنرمندان برسد. با همین نگاه، انتخاب آثار بر اساس فیلم انجام شد و داوری را هم حذف کردیم و همه گروه‌های شرکت‌کننده، تندیس جشنواره را خواهند گرفت.

او با تاکید بر لزوم دوری از کلیشه‌های رایج در تئاتر رضوی خاطرنشان کرد: اگر خواهان جریان‌سازی در تئاتر رضوی هستیم، باید نگاه‌مان متفاوت شود نه اینکه مثلا حرم را درمانگاه ببینیم یا اینکه بحث نذر امام رضا را مطرح کنیم. بلکه نگاه‌مان این است که هر اثری بر مبنای باور‌های دینی و اخلاق ارائه شود، کار رضوی است و با این وصف، می‌کوشیم جامعه را به یک زندگی سالم دعوت کنیم و بحث اصلی‌مان هم مخاطب است.

این بازیگر تئاتر اضافه کرد: معمولا در جشنواره‌ها، بحث استقبال گروه‌های شرکت‌کننده از جشنواره مطرح می‌شود و ما تلاش کردیم حداکثر تعداد کار را در بخش تولید در نظر بگیریم.

بقیه کار‌هایی که به مرحله نهایی جشنواره راه پیدا نکرده‌اند، مبلغ ناچیزی را به عنوان حق فیلم‌برداری دریافت می‌کنند و اگر آمادگی اجرا داشتند، شرایط را برای تولید و اجرایشان را در شهر‌های خودشان فراهم می‌کنیم.

به گفته نادری، آثار جشنواره رضوی در دهه کرامت در سراسر کشور روی صحنه می‌روند و از تلویزیون تئاتر ایران هم پخش می‌شوند.

او همچنین از تدوین اسناد مربوط به دوره‌های قبل جشنواره رضوی و انتشار کتابی در این زمینه خبر داد و گفت: امسال پی دی اف نمایشنامه‌هایی را که جشنواره رضوی چاپ کرده بود، در سایت بارگذاری کرده‌ایم تا در دسترس قرار بگیرد.

در میانه نشست، کاظم نظری، مدیر کل هنر‌های نمایشی هم به جلسه آمد و با تقدیر از برگزار کنندگان جشنواره رضوی ابراز امیدواری کرد که بتوانیم در توسعه فرهنگ رضوی کوشا باشیم.

او گفت: ایده خوب آقای نادری که کل کشور را به مدت یک هفته درگیر جشنواره کرده، اتفاق خوبی است.

نظری بعد از این سخنان به دلیل حضور در جلسه‌ای دیگر، نشست را ترک کرد.

سپس علی محمد رادمنش، دبیر بخش خیابانی این جشنواره با ارایه توضیحاتی درباره ویژگی‌های تئاتر خیابانی گفت: تئاتر خیابانی بخشی از تئاتر بزرگتری به نام تئاتر بیرونی است. در اینجا منظور ما نمایش‌هایی است که به امام رضا بپردازد و اندیشه آثار برای ما بسیار مهم بوده است و اینکه از فرهنگ و آیین‌های رضوی استفاده کنند. ضمن اینکه این نگاه وجود داشت که اهل تسنن هم در جشنواره شرکت کنند.

وی ادامه داد: فرایند بخش خیابانی از مهر ماه آغاز شد. ۱۶۹ طرح ارسال شد که ۴۰ طرح برای تولید اعلام شدند. در نهایت ۲۴ طرح برای تولید انتخاب شدند که در کنار اینها، گروه‌های دیگری هم که نظر مثبت یک یا دو داور را داشتند، انتخاب شدند و به ۴۰ اثر رسید که در نهایت ۱۲ اثر به مرحله نهایی می‌رسند.

سید جواد رفاهی، مشاور راهبری مدیر عامل بنیاد امام رضا در جشنواره‌های رضوی، نیز به عنوان یکی دیگر از دست‌اندرکاران جشنواره رضوی تاکید کرد: نگاه ما این است که مردم ازجشنواره‌های ما بهره‌مند شوند نه اینکه فقط خود تئاتری‌ها به تماشای نمایش‌های یکدیگر بروند. به همین دلیل برنامه‌ریزی شده که هر نمایش در شهر خودش با حمایت اداره کل هنر‌های نمایشی، بین ۱۰ تا ۲۰ اجرا داشته باشد. تلاش‌مان این است که در هر استان حداقل یک نمایش اجرا بشود.

همچنین سعید زمانی، معاون ترویج و فرهنگ‌سازی بنیاد امام رضا نیز خاطرنشان کرد: همه دبیران ما توجه دارند شعار جشنواره امسال مبنی بر ویژگی معین‌الضعفا بودن امام رضاست.

او ادامه داد: امسال۱۲ عنوان جشنواره هنری رضوی داریم که تحت مدیریت فرهاد قائمیان برگزار می‌شوند و همانطور که آقای نادری عنوان کردند، به سیره اخلاقی و تربیتی امام رضا توجه داریم نه مفاهیمی مانند گنبد و شفا و نذر.

زمانی درباره بازه زمانی برگزاری جشنواره رضوی توضیح داد: نمایش‌های صحنه‌ای، از ۲۵ فروردین تا ۳۰ اردیبهشت اجرا می‌شوند و هر گروه باید بین ۱۵ تا ۲۰ اجرا در شهر خودش داشته باشد. اجرا‌های کودک هم در همین بازه زمانی خواهد بود.

در بخش پایانی نشست، فرهاد قائمیان، مدیر جشنواره‌های رضوی در پاسخ به پرسشی درباره احتمال بین‌المللی شدن این جشنواره توضیح داد: سعی‌مان این است که از سال آینده در کنار همین دبیران به سمت بین‌المللی شدن برویم.

نادری هم در تکمیل سخن او افزود: در حوزه بین‌المللی هم دچار یکسری تعاریف کلیشه‌ای شده‌ایم در حالیکه صادر کردن تئاتر اخلاقی و دینی رضوی به دیگر کشور‌ها خیلی موثر خواهد بود؛ بنابراین کار برگزیده به معنای رایج آن نداریم، اما کار‌های برتری خواهیم داشت که معیار انتخاب آنها، استقبال تماشاگران و ... است. تلاش ما بر این است که گروه‌های برتر در یکی از کشورها، دو سه اجرا داشته باشند. ضمن اینکه جشنواره رضوی باید به این سمت برود که رپرتوار آثار آن در سراسر کشور برگزار شود. تا به این شیوه، سفر‌های یک روزه جشنواره‌ای را به سفر‌های کاری و چرخش گروه‌های نمایشی تبدیل کنیم.

سپس قائمیان درباره اضافه شدن بخش فیلم گفت: ریل‌گذاری برای ساخت فیلم با فرهنگ رضوی انجام شده و امیدوارم در نشست خبری جشنواره در این زمینه خبر خوشی بدهیم.

در بخش پایانی این نشست، زمانی از خبرنگاران حاضر در جلسه خواست با توجه به اینکه طی ۸ سال آینده، به دلیل چرخش ماه‌های قمری، جشنواره رضوی همزمان با جشنواره‌های فجر برگزار می‌شود، خبرنگاران تلاش کنند بازتاب اخبار این جشنواره در میان خبر‌های جشنواره‌های فجر گم نشود و بیشتر به آن توجه کنند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->